Rabu, 22 Julai 2015

Sekadar alasan

Assalamualaikum.

Alasan,alasan,alasan..
Semua orang suka cipta alasan
Sungguh sukar untuk ku taip perkataan alasan
Nanti akan berubah menjadi alas san
Ingat alas meja ke?

Lama rasanya kita tidak bersua.Rindu sungguh aku dengan blog aku yang terlalu indah ini.
Aku hanya manusia,yang sentiasa memperbaiki diri.

Amboi,sarkastik betul.Ayat dah berbunga tu.Sat..aku nak tanya.
Semua kat luar tu suka reka alasan dak?

Mula-mula aku bagi tahu definisi alasan mengikut pengetahuan aku.
Alasan merupakan sebab yang sengaja direka untuk mempertahankan sesuatu perkara.Actually, alasan wajar diluahkan kalau kita berada dalam situasi  yang memerangkapkan diri sendiri.Sebagai contoh,
Aku buat latihan Ekonomi Asas.Then,bila dah siap aku pun relax.Tak payah gusar memikirkan apa yang akan terjadi di kelas EA.Keesokan harinya,ada budak kelas aku nak pinjam.Dengan berat hati aku bagi,sebab tak nak timbul fitnah dan gaduh.Bila cikgu kutip dan cikgu confirm akan semak time tu jugak.Aku dah rasa lain macam.Cikgu tu serius best!Setiap kesalahan dalam latihan dia nampak. Dan akan bagitau kesalahan setiap pelajar dalam kelas.Dan yang paling menakutkan bila mood cikgu tak baik. Malangnya,cikgu tengok jawapan aku dengan budak tu sama.Budak yang tiru aku punya jawapan sebijik-sebijik.Lebih malang bila cikgu fitnah aku.Cikgu cakap aku tiru budak yang tiru aku.TAMAT

Apa perasaan aku?

SEDIH.

Pengajaran : pasni aku tak nak bagi tiru dah.Titik.Noktah.Fullstop!
Alasan apa yang aku bagi?Aku tidak berujar.Aku jenis yang tak suka cipta alasan.So,aku lebih suka berdiam diri.

Frasa yang kena dengan situasi aku :

Lebih Baik Diam, Dari Berkata-kata.

Jangan simbah minyak tanah, ke atas api.

Yang berlalu biarlah berlalu.Biarkan kisah itu menjadi memori indah dalam hidupku.Ahaks.

Jadi,aku dah cerita kisah yang agak pahit semasa zaman sekolah aku.Aku tak nak toleh belakang.Biarlah kau bahagia wahai kenangan.

Aku hanya nak kongsi apa yang aku rasa.Aku rasa cikgu sedar yang cikgu dah salah anggap dengan aku.Sebabnya,aku tak pernah lupa nak siapkan latihan yang dia bagi. Alhamdulillah aku dapat A tengah untuk subjek tu.

Aku ada cipta alasan masa jumpa dia lepas ambil result,
“Cikgu,saya tak dapat A+,saya dapat A single aje”
“Kamu memang”

Punya relax cikgu menjawab,mood tengah baik letuww.

Alasan buat aku sakit hati.Mungkin korang tak pernah rasa macam apa yang aku rasa.Tapi,tengoklah nanti. Akan ada peristiwa yang akan buat kau benci dengan alasan.Yang pernah rasa tu confirm rasa sakit hati kan?

Akhir kata,jangan biarkan alasan memakan diri anda.

Hasil carian imej untuk alasan

See you,sorry kalau ayat aku menyentap!

P/s : Kita perlu berubah untuk ubah diri kita.

Bye,Assalamualaikum.

Tiada ulasan: