Isnin, 8 April 2019

Program Mobiliti ke Malang Surabaya



Assalamualaikum semua





Pada cuti mid sem yang lepas, batch aku terpilih untuk menyertai program Jelajah Bahasa Telusuri Budaya ke Malang, Indonesia. Jangan tanya aku kenapa nama dia malang :)



Sebelum kami ke Malang, Indonesia. Kami perlu membuat persiapan dan menyediakan kelengkapan untuk menjalankan program di sana. Kami mengambil masa hampir sebulan lebih untuk merapikan segala proses kami dari pergi sehingga lah selamat pulang ke Malaysia terchenta. Macam jauh sangat je bunyinya. Hahahaha.






Kami seramai 26 orang pelajar yang terdiri daripada 24 orang pelakar jurusan MLCOM dan 2 orang pelajar jurusan ENCOM telah berlatih dikir barat setiap malam. Pada waktu latihan tersebut, kadang kala berlaku salah faham, arahan tidak sampai dan sebagainya. Namun, setelah mengharungi banyak latihan akhirnya berjaya juga dikir barat kami dan paling mengejutkan lecturer belanja kek semasa di Indonesia. Alhamdulillah.



Baiklah mari aku kongsikan program mobiliti ini selanjutnya.

Kami pergi ke Malang pada 19 Mac sehingga 24 Mac 2019

Kami diringi oleh 5 orang dosen (lecturer)




Tentatif program di Malang, Indonesia

19 Mac 2019    Bertolak ke KLIA (kitaorg bertolak jam 2 pagi)




Sambil menunggu di ruangan menunggu kita snap gmbar dulu





First dinner di Malang





20 Mac 2019    SMA 3 Malang, Indonesia


Pengepala sekolahnya bertudung hitam, sian amir tak nampak muka


21 Mac 2019    Panti Asuhan Muhammadiyah







Diorg ni asyik sebut upin ipin, suka bangat sik sama upin ipin




Jadi fasi untuk sukaneka, nama checkpoint kami peri-peri bahasa





22 Mac 2019    Universitas Brawijaya








Kami dilecture mengenai bahasa Indonesia




Semoga ketemu lagi teman-teman 





23 Mac 2019    Tour Kota Malang


Kampung warna warni Jodipan


24 Mac 2019    Pulang ke Malaysia (kitaorg bertolak jam 1 pagi)




Kami telah membawa Misi Al Kahfi oleh Yayasan Warisan Ummah Islam (YWUI)

Kalau nak baca lebih lanjut    <Boleh tekan link sini>

Alhamdulillah banyak yang kitaorg belajar sepanjang di sana.







Aku bersyukur jadi rakyat Malaysia sebab di Indonesia kehidupan mereka agak susah. Kalau nak pergi solat tu kadang2 takde tirai. Kalau ada tirai pon tak semua yang ada tirai dan tirai agak nipis. Jadi, aurat tu kena lah pandai2 jaga supaya tidak dilihat oleh bukan mahram.



Kedai makan bakso ni agak popular, ramai artis Indonesia pernah makan kat sini.
 Bakso dia pun enak.





Makan-makan


Semoga ketemu lagi Indonesia. Alhamdulillah, akhirnya selamat pergi dan balik. Semoga kita bersyukur apa adanya di negara kita. Pengalaman di Indonesia akan ku kenang buat selama-lamanya... cewahhh. Terima kasih semua komiti, teman-teman satu batch. Kenangan yang sangat indah. 


Ketemu lagi di lain entry :)










3 ulasan:

Siti Yang Menaip berkata...

seronok dapat pergi program macam ni. pengalaman masa di university =)

Mazni Munawar berkata...

seronoknya huda dapat join program pergi melawat tempat orang camni :D teringin jugak

Rahsia Hati Huda berkata...

@SitiYangMenaip Haah seronok. Suka duka hadapi sama2, bila dah habis bljr nnti terkenang zmn ini.

@MazniMunawar Seronok. Saya suka2 :) Hehe