Khamis, 10 Jun 2021

Review Chinese Drama The Untamed

Assalamualaikum semua


Lan Zhan & Wei Ying

Hari ni aku nak review satu lagi chinese drama, bertajuk The Untamed. Drama ni sering menjadi perbualan hangat dari pertama kali ditayangkan pada 2019 sehingga kini. Jadi, aku pun masuklah drama The Untamed ni dalam list. Bila dah habis tengok, aku speechless, terkedu, sedih dan happy at the same time. Sebenarnya, aku dah lama dengar ost The Untamed iaitu Wuji dan Bu Wang. Sumpah makna lagu ni sangat mendalam. Aku yang belum tengok drama lagi bila dengar lagu dah rasa sedih, inikan pula bila dah tengok drama lagi sedih feeling dia sebab lirik tu memang kena dengan drama. Setiap bait lirik yang ditulis sangat bermakna dan memberi kesan. T-T


Chen Qing & Bi Chen



Sebagai seorang yang meminati Wuxia drama, The Untamed merupakan sebuah drama yang paling best antara yang aku dah tengok. Walaupun drama ni basically bukan berfokus kepada genre romantik tetapi lebih kepada friendship. T-T


Baiklah, mari kita lihat siapa pelakon nya,


Wang Yibo sebagai Lan wang ji/ Lan zhan/ Han Guang Jun


Xiao Zhan sebagai We wu xian/ Wei Ying (Anak angkat ketua Puak Jiang)

  • Xuan Lu sebagai Jiang Yanli (Kakak Jiang Cheng)
  • Jiang Cheng (Adik Yanli)
  • Lan Xi Chen/ Ze Wujun (Abang Lan zhan)
  • Meng Yao/ Jin Guang Yao (Anak luar nikah Ketua Puak Jin)
  • Jin Zi Xuan
  • Jin Ling/ Jin Ru Lan (Anak Yanli & Jin Zi Xuan)
  • Wen Chao
  • Wen Ning
  • Wen Qing
  • Wen Yuan/Lan Si Zhui
  • Nie Ming Jue
  • Nie Huai Sang 
  • Xue Yang





5 puak utama dalam drama ni:

  • Puak Lan dari Gusu
  • Puak Nie dari Qinghe
  • Puak Jiang dari Yunmeng
  • Puak Jin dari Lanling
  • Puak Wen dari Qishen



Drama The Untamed bermula apabila Wei Wu Xian terbangun dari tidur yang panjang. Rupanya bukan tidur, dia bangun dari meninggal (macam tak logik kan). Kemudian dia mengimbau kembali 16 tahun yang lalu...


Puak Lan mengadakan pertemuan antara kesemua puak di Gusu. Mereka perlu menghantar wakil untuk mendengar peraturan puak Lan. Di sana lah We Wu Xian seorang yang suka bercakap dan jujur orangnya bertemu dengan seorang lan zhan yang senyap sunyi. Hehehe. Namun begitu, setiap ujaran Wu Xian sangat bermakna dan telus dari hati yang menarik perhatian Lan Zhan sedikit demi sedikit. 




Di saat semua orang tekun belajar, Wu Xian dengan berani bermain dengan meletakkan pelekat di belakang baju ketua puak Lan yang sedang menyampaikan ilmu kepada semua yang berada di dewan belajar. Oleh itu, wu xian dihukum menyalin sebanyak 3000 kali peraturan puak Lan ditemani oleh Lan Zhan. 


Wei Wu Xian sempat mengusik Lan Zhan


Semasa di Gusu terdapat dua orang adik beradik dari puak Wen bernama Wen Qing dan adiknya Wen Ning. Mereka berdua merupakan wakil puak Wen yang lewat menghadiri pembelajaran tersebut. Hakikatnya, puak wen tidak pernah memghadiri pembelajaran puak Lan sebelum-sebelum ini. Pembelajaran tu untuk meningkatkan ilmu pertapaan diorang. Lebih kurang macam tu. Dia kena tengok baru faham, sebab susah sikit nak explain. Mereka dihantar oleh ketua puak Wen kerana suatu misi yang mesti diakuri. Wen Qing perlu mencari serpihan besi Qin yang sangat penting kerana ia dapat mengawal dunia. Cewahh, macam lawak je. Hahahaha. Oleh itu, Wen Qing berusaha mencari batu tersebut. Tetapi tidak berjaya. 


Sayang betul Wen Qing kat adik dia, Wen Ning



Setelah pembelajaran itu, semua puak pulang ke tempat masing-masing. Maka bermulalah puak wen yang ingin menghapuskan puak-puak lain demi serpihan batu Qin. Malang sekali, ketua puak jiang dan isterinya terbunuh. Btw, Wei Wu Xian ni anak angkat puak Jiang. Ketua puak Jiang ada seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Namun ketiga-tiga orang tersebut sudah seperti adik-beradik iaitu Yanli, Wei Wu Xian dan Jiang Cheng. Maka tinggallah mereka bertiga generasi puak Jiang. 


"Tiada siapa yang dapat memisahkan kita"- Yanli


Seteruk mana pun Wei Ying, Yanli tak pernah marahkan adiknya T-T



Dalam pertempuran di Yunmeng, Jiang Cheng kehilangan teras emasnya. Jiang Cheng, Yan Li dan Wu Xian diselamatkan oleh Wen Qing dan Wen Ning walaupun punca onar daripada puak Wen. Kiranya dua beradik ni baik lah, diorg tak suka pun gan puak sendiri sebab kejam giler. 




Selepas itu, kemuncak cerita di mana wuxian mempertahankan semua puak Wen yang masih ada  setelah semua puak bersatu menyerang dan membunuh ketua puak Wen dan pengikutnya. Oleh itu, kesemua puak membenci Wu Xian. Namun, hanya ada seorang yang tetap mempercayai Wei Ying tanpa ragu. Siapa agaknya?





Ya, Lan Zhan. 


Dia yang melihat ketelusan hati Wu Xian yang semua orang tak nampak. Semua orang nampak Wu Xian ni seorang yang suka main-main, nakal, baran dan suka cari gaduh je. Tapi sebenarnya Wu Xian seorang yang sangat ikhlas dan berpegang kepada ayat "dapat menegakkan keadilan dan hidup tanpa sesalan".





Maka, Wu Xian pun tinggal di tambunan kubur dan hidup di sana. Mereka bercucuk tanam sayur-sayuran untuk kelangsungan hidup. Di sana terdapat seorang budak lelaki dalam lingkungan 4 tahun bernama Wen Yuan. Yuan sangat rapat dengan Wu Xian, dia akan peluk kaki Wu Xian tak lepas. Sangat comel kan. Kemudian, Lan Zhan bertemu Wu Xian di pasar apabila Yuan dengan tidak sengaja memeluk kaki Lan Zhan. Scene ni kelakar giler. Comel pun iya.


Kisah selanjutnya, kesemua puak bergabung untuk menentang Wu Xian di tambunan kubur, maka kesemua telah meninggal. Namun, hanya 2 orang puak Wen yang terselamat  iaitu Wen Ning dan Wen Yuan. Lepas tu dah habis flashback... fuh 33 episode flashback, walaupun hanya flashback tapi cerita ni sumpah sedih. Pengorbanan untuk menegakkan kebenaran di saat semua menepis kejujuran. Hanya Wu Xian yang berani bersuara mempertahankan keadilan. Lan Zhan merupakan seorang sahabat yang setia menanti kehadiran Wei Wu Xian selama 16 tahun. T-T 16 tahun, bukan sekejap ya, namun tempoh tidak meruntuhkan persahabatan mereka.




Wei Wu Xian ditemani Lan Zhan merungkai satu per satu rahsia yang membelangu fikiran semua puak. Rupa-rupanya mereka tertipu dengan seseorang yang pura-pura baik. Siapakah dia? Bagaimana kisah ini berakhir? Dapatkah Wei Ying menegakkan keadilan? Adakah Lan Zhan dipersalahkan kerana mempertahankan Wei Ying?


Jalan cerita, pemilihan pelakon, lokasi pengambaran, editing skills, skrip dan semangat sepasukan mereka semua sangat memberi kesan kepada penonton.

Rating: 10/10 

Terima kasih kerana menghasilkan sebuah masterpiece yang akan diingati sampai bila-bila.


Fan meeting di Thailand



2 ulasan:

Mazni Munawar berkata...

herloknya muka pelakonn hahaha

Rahsia Hati Huda berkata...

@Mazni Munawar: Herlok2. Hehehe