Selasa, 9 Jun 2015

Terasa bosan



Assalamualaikum.

Hasil carian imej untuk bosan

Hari ni Huda nak cakap yang Huda bosan.Bosan sebab tak buat apa-apa.Hanya duduk di rumah tak belajar dan tak kerja.Wajarkah?*soalan apakah itu.

Huda happy dapat duduk rumah.Rasa tenang.Tapi macam ada yang kurang.Tak tahu kenapa.Sampai Huda terasa bosan.Duk buat benda yang sama.Celik buat kerja itu dan ini,pastu tidur tika sampai waktunya.Macam manalah dengan kehidupan suri rumah sepenuh masa.Aku dah boleh agak mesti bosan.Hahaha.Itu pendapat Huda.

Tapi kan,ada lagi ke isteri sepenuh masa?

Semua manusia mahu menghiasi hidupnya dengan keseronokan.Keseronokan dengan keluarga, kawan-kawan,dan insan tersayang.

Tapi bila bosan ada je benda yang boleh kita buat.Kalau bosan dengan menu ayam goreng kita order ayam paprika.Tak gitu?

Tapi rasa bosan memang tak boleh padam walaupun korang rasa tengok tv boleh hilangkan kebosanan.Kalau tengok tv asyik tonton cerita yang sama.Watak yang sama pun ada dalam cerita lain.Apa kelas?

Bila belajar pulak bosan menghadap buku.Asyik buku,buku,buku.*sambil geleng kepala

Tapi bagi ai,buku tu kira ok lagi kalau nak dibandingkan dengan tv.Bila dah tak belajar ni rasa kosong.Rasa dah berkarat otak ni.Nak jawap soalan luar kotak pun payah.Satu benda je yang kita tak akan rasa bosan.
Bila kita ingat Allah.Kita beribadat.Buat amal jariah.

Huda tak islamik tapi masih mendidik diri.Adakah anda sedar,bila anda leka dalam dunia, seronoknya tak lama.Tapi bila kita buat kebaikan,seronoknya berpanjangan.

Sebagai contoh,

Kita dengar lagu korea,drama bersiri korea,yang penting benda yang lagha.Kita rasa seronok jer.Dengar je lagu,seronok kemain tak hingat dunia.Then,bila lama-lama dah tak seronok,rasa serabut aje.Pernah fikir tak?
Tapi,bila kita buat kebaikan macam bersedekah ke baca al-quran ke?Seronoknya berpanjangan. Mula-mula dulu tak best sedekah bazir duit,bila nak ngaji terasa malas.Then,bila dah lama rasa dah terbiasa dah mula seronok dengan ibadah yang kita buat.Cer fikirkan.

Setakat ini sahaja entry kali ini.Andai masih bernyawa,jumpa lagi di lain penulisan.Wassalam.

2 ulasan:

Tasha Aqisha berkata...

bosan.. cuba luangkan dgn aktvti riadah.. ^^

cik karmila berkata...

ehh nama kita sama...saye pun penah bosan cmnie gak...pastu lepas f6 terus keje jd cg tadika..seyes bahagia sgt..rasa terisi hidup..lg2 bila mengajar agama...before that sye jenis gila korea gak..tp bila lama2...dh hilang dah obses tu...alhamdulillah...klu nk hilhkan bosan try la carik kerja or join GA kt blog..hehe...salam singgah..