Jumaat, 18 Mac 2016

Pertandingan netball peringkat daerah hilir perak


Assalamualaikum.Hai guys.

Pada 2,3 dan 4 februari 2016 berlangsungnya pertandingan bola jaring peringkat daerah hilir perak bertempat di SMK Tun Abdul Razak Selekoh.

Aku kan form 6, cikgu Shah minta tolong kami untuk tolong dia.Dia setiausaha sukan.Hohoho.

Jadi, dengan terpaksa kenalah kami pergi tolong cikgu.Huhu.


Bukan apa, masa tu kerja kursus tak siap lagi.Lagipula, form 6 ni 'senang' gila wei.Nak tidur pun tak sempat masa ni.Biasa aku tidur petang.Bila cikgu minta tolong aku pergi je la.Kesian cikgu.

Aku bertugas sebagai runner untuk hari pertama dan hari kedua.Hari ketiga aku jaga scoreboard sebab budak yang jaga scoreboard tak datang. Gelabah gak aku bila gol masuk.Kuikuikui.

Paling menyedihkan aku dapat makanan hari ketiga saja sebab yang jadi runner memang tak diberi makanan .Kesian kan aku.


Jadi aku nak kongsi dengan kamu semua tentang perjalanan pertandingan ini. Aku keje hantar borang markah kat meja yang dijaga oleh cikgu Asmah dan Cikgu Ain.Tapi, aku tengok kertas markah macam-macam tu aje.Laju je kena hantar sebab cikgu nak tampal markah kat papan putih =__=


Yang aku tahu johan untuk bawah 18 tahun dan bawah 15 tahun kedua-duanya dirangkul oleh SEMESTI. Well, aku gila impress tengok budak tu main.Tak silap aku nama dia si Fareha,under 15 y/o.

Bila aku tengok dia main aku rasa rugi sangat sebab aku tak aktif dengan bola jaring masa di  aliran arus perdana dulu.Ketabahan dan kegigihan dia yang suka rampas bola buat aku rasa "wow hebatnya".Kahkahkah.Gurau je.tu pun takleh :p


Dah jom  tengok gambar-gambar sepanjang pertandingan berlangsung.


Hari pertama 2/2/16 under 15 y/o




SEMESTI tu yang pakai skirt pinky.Aww.






Hari kedua 3/2/16 under 18 y/o









Hari ketiga 4/2/16 pertandingan akhir

Masa ni baru lepas hujan.Lepas hujan hanya ada satu game sahaja.Nak menentukan johan dan naib johan.Aku di gelanggang 1 bersama Alin dan Ain.

Hamboi2 bukan main lagi.


Yang cekak pinggang tu Fareha(WA),skirt pink ungu.

Game is over 

Semesti di sebelah kanan. Masa ni permainan dah habis.SEMESTI menang.Walaupun mereka menang mereka sorak sekali dengan pemain SHUMEL.Merendah diri... tu la yang boleh menang.



Gila sedih aku pada hari terakhir pertandingan.Kecekalan para pemain di peringkat akhir sungguh buat aku rasa hiba.Mereka semua main sungguh-sungguh.


Walau kena tolak dengan pemain lawan mereka tak kisah pun dan senyum.Pastu terus bermain seperti biasa^^


Kita hidup bukan untuk belajar je. Kena seimbangkan dari aspek intelek dan jasmani. Kan best kalau ulang balik masa.Nak juga main bola jaring…….Tapi aku sedar, yang berlaku tetap akan berlaku.Benda dah jadi mana boleh ubah.


Oh ya...masa pertandingan, bila pasukan berjaya jaringkan gol.Akan ada ahli simpanan yang bersorak.


Misalnya SEMESTI , mereka akan bersorak bila pasukan mereka gol sahaja.Sorakkan diorang macam ni,

“Good job,good job,good job”,sebut laju-laju sambil tepuk tangan.


Yang aku tahu yang bersorak hanya SEMESTI, SABDA dan STARS je.


Tapi STARS sorak jugak bila pasukan lawan jaringkan gol.Macam ni,


“It’s okey.it’s okey.Fight,fight,fight”


Bila pasukan gol, sorakkan mereka sama je mcm SEMESTI gan SABDA.Meniru agaknya.Tak tau ai.

Okey takat tu je aku nak kongsi.

p/s : Gambar tu aku senyap-senyap ambil.Cikgu kata orang laki takleh tengok orang perempuan loncat-loncat.Jadi, tengok je ya perempuan.Readers lelaki takleh tengok. Sorry ya pihak sekolah.Ai tak sengaja ambil gambar :P Kohkohkoh

Selasa, 15 Mac 2016

Nikmat dunia hanya sementara


Assalamualaikum.Hai hai.


hambik kau aku bagi kome terliur


Hidup sangat indah. Indah dengan kuasa dan kehebatan manusia. Kau ada kuasa orang pandang kau. Kau hebat semua orang tabik kat kau.

Kalau kau miskin takde sapa nak dengar apa yang kau kata. Cakaplah macam mana pun, orang lain takkan pandang. Melainkan ada yang menghina dan menghindari kau.Hukhuk T__T


                Hari tu ada seorang pak cik kayuh basikal ke kedai makan.Hari tu dia datang ke kedai makan dan meminta-minta duit dari pengunjung gerai tepi jalan itu. Namun, tak ada sapa yang bagi.Tapi abah ada la hulur seringgit.Katanya bagi sikit je.Apalah seringgit kan.Nak bagi duit tak bawa duit. Masakan tidak, pak cik tu rupa macam orang miskin, macam tak mandi, berbau.Kesian sangat.Tapi semua orang takut nak pandang muka dia.Jadi, dengan hampanya dia balik kembali mengayuh basikal buruknya.


Tapi ada orang kaya yang menyalahgunakan kuasa. ”Kau buat benda tu aku bagi pengeras.Kau tak buat memang haram kau nak dapat sesen pun”. Kohkohkoh.

Biasanya kekuasaan dan kehebatan seseorang tak kekal lama. Hidup kita ibarat roda. Kadang-kadang berada di atas kadang-kadang berada di bawah.


Hari ini aku bahagia sebab aku dapat makan free, kawan belanja.Mak aku puji aku sebab aku dapat nombor 1 dalam periksa.

Hari berikutnya, aku kelaparan.Habis wang saku aku nak bayar untuk pergi rombongan esok.Haih, masa balik sekolah aku jatuh dari basikal.Lupa pulak  nak minta abah semalam.Huhu.


Ingatlah kaya, miskin, hodoh, pandai, bodoh, cantik semua itu Allah yang kurnia kat kita. Kita bila hodoh, kita merintih. Tapi ada je orang kat luar yang tak ada hidung, tak mampu nak melihat,tak mampu nak bertutur. Kita sempurna semuanya, cuma hodoh sikit je dikurniakan hidung yang tak berapa mancung. Itu pun nak berkira dengan Allah.

Yang cantik pula riak tayang gambar sana sini.Kecantikan itu sepatutnya disimpan dan hanya untuk dilihat oleh isteri/suami. Kecantikkan ini hanya di usia muda. Bila dah tua dahi dah berkerut,pipi dah mengelebeh.Hukhukhuk.Jadi, bila muda tak yah tayang gambar sana-sini. Aku tahu kome semua cantik.

Ada je aku sembang dengan seorang kakak ni.Tak tahu pun muka dia macam mana. Tapi, aku tahu dia cantik, sebab itulah dia tak tunjuk muka dia.Kihkihkih.


Allah nak tengok hati kita bukan paras rupa atau harta.


Bila kita ingat tuhan, bertaqwa(takut kepada Allah) insyallah hidup kita akan berjaya. Semua yang kita nak insyallah dimakbulkan.Tapi kena doa banyak-banyak.

Tak berdoa macam mana Allah nak makbulkan.   Kan.kan. Ok Bai.

Assalamualaikum kawan.

Ahad, 6 Mac 2016

Kisah belajar



Hai.Terasa nak tulis kisah belajar.


Aku bukan sapa-sapa yang layak ditanya tentang belajar.Aku manusia biasa-biasa.Insyallah ingin berubah menjadi luar biasa.Siapa tahu.Aku rasa nak tulis kisah belajar aku bila aku baca satu novel ni.Novel hlovate yang aku pinjam daripada Pah.Mungkin bila aku tulis,baru aku sedar betapa kecilnya aku dalam dunia belajar.


Aku korek memori 12 tahun lepas,yang aku ingat aku tulis.Tak ingat tu memang taklah aku nak tulis.Kohkohkoh


Aku mula sekolah di pra sekolah. Ada cikgu namanya Rozita dan pembantunya Cik Mala,yang kerjanya duk di dapur siapkan makanan untuk kami.Masa ni pra sekolah masih makan di dalam bangunan pra sekolah.Pra sekolah ni dalam sekolah rendah.


Sekolah rendah.Aku rasa macam biasa.Takde beza.Cuma terasa lain.Makan beli sendiri,dah lain dengan pra sekolah.Aku masuk kelas selalu lambat.Aku tak tahu kenapa.Budak-budak yang tak berapa matang waktu itu.Masa tu aku suka ikut kawan.Haih.


Menjengah alam menengah.Aku sekolah harian biasa.Mula-mula dulu kayuh basikal.Punyalah jauh. Rasa penat.Tapi,lama-lama dah ok.Masa tu baru aku sedar betapa pentingnya ilmu.Dahla punya susah pergi sekolah.Kalau tak belajar elok-elok mesti menyesal punya.*Aku kayuh basikal setahun je*.

So,disebabkan kelas aku ada budak yang gila pandai,deme ajela yang dapat top 3.Aku dapat no. dalam belas-belas.Satu kelas form 3 ada 30 lebih.Semua pandai-pandai.Tambah lagi pelajar cina.


Dan aku ambil PMR.Aku tak terasa nikmat PMR macam mana.Sebab aku tak ada apa-apa.Lepas tu keputusan aku biasa-biasa saja,yang hanya melayakkan aku masuk kelas Akaun.Huhu.



Alam menengah atas.Aku masuk kelas kedua.Jumlah ahli kelas aku agak sedikit.Budak yang pandai gila tu dah pindah.So,macam takde persaingan kali ni. Masa ni la aku diberi motivasi.Aku mula ubah cara hidup aku.Aku ubah cara belajar,dulu kalau kerja tak siap aku buat juga tapi lambat.Kali ni aku buat betul-betul.Kan masa form 4,5 bertimbun-timbun kerja.Kerja cikgu yang paling garang aku siapkan dulu.Haha.


Masa  dah berubah.Dah takde zaman honeymoon untuk budak form 4 macam aku waktu tu.Semua kena pulun habis.Cikgu semua bagi nasihat yang hampir sama.

“SPM menentukan segala-galanya...”
“Inilah permulaan jalan hidup kamu...”
“Satu lorong untuk mengenal erti sebenar hidup...”

Dan lain-lain.


Masa ni baru aku sedar.Aku ada tempat bergantung.Tapi,aku kesal.Bila aku perlu aku ingat,bila tak perlu aku lupa.Aku sedar aku hanya menumpang.Semua nikmat dah diberi.Tapi aku tak hargai. Bermulalah penghijrahan aku jadi baik.Tak lah baik mana.Insyaallah akan jadi lebih baik lepas ni.Aku mula ingat Dia.


Form 5 lagi la gila habis.Kerja sekolah tak renti-renti.Ada je idea cikgu nak bagi kerja.Walaupun cikgu tak datang ,mesti cikgu akan bagi tau awal-awal  sekaligus beri kami kerja.Bagus sungguh. Haih.


Kalau satu kerja tak siap alamatnya,bertimbun-timbunlah kerja menunggu kau.Kau dah takleh lepak-lepak masa cikgu takde.Kau dah takleh sembang kosong masa cikgu ngajo.Kau...eh aku la.Aku kena buat catatan setiap masa.



Cikgu ada kata,

“Ilmu seperti sayap, jika tidak ditangkap ia akan terbang”


Di sini aku sedar,betapa bermaknanya setiap kata-kata cikgu.Orang dah tahu erti hidup.Aku ni tahu je,tapi rajin sangat nak ambil tahu.Haha.


Mula SPM aku pulun sehabis baik.Bila aku tak faham aku doa banyak-banyak.Bila tak tahu aku tanya terus kat cikgu.Kiranya keluar masuk bilik guru itu perlu.Hoho.Bila aku malas,aku ikhlas kan hati walau tak berapa ikhlas senonya.

Bila cikgu tak masuk kelas.Aku buat kerja yang tak siap.Bila rehat,aku korbankan masa tu untuk uruskan kokurikulum.Bila aku nak pergi jumpa cikgu,atau nak buat kerja-kerja lain aku akan tulis sebagai to-do-list apa yang aku nak buat nanti.


Cikgu kesayangan aku kata,


“Hidup ni mesti ada strategi.Balik sekolah ni pun dah fikir nak buat apa kan.Nak mandi dulu ke nak tidur terus”.Ayat mengenakan orang ni.


Aku rasa bazir masa, kalau buang  masa macam tu je.Jadi,nak belajar aku kena korbankan semuanya. Tenaga, masa dan usia.


Mulalah perjuangan SPM aku.Aku mula mimpi pelik-pelik.Tapi benda tu tak jadi. Alhamdulillah. Sebaliknya pula yang jadi.Musim SPM dah habis.Pastu aku dapat result.Aku rasa keputusan aku ok. Cuma 3 subjek je yang aku menyesal sangat-sangat.Tapi takpe benda dah jadi,nak ubah gred kat sijil pun dan takleh.Huhu.Inilah jadinya kalau main-main.Semua kesilapan tu salah aku.Bukan salah orang lain.Aku akui hakikat itu.


Masuk form 6. Aku tak terima yang aku ni masuk form 6.Aku dah tak macam dulu.Rasa malu pun ada.Iyalah cikgu sekolah lama dulu mesti harap kat aku tinggi2.Aku belajar pun tak semangat.Balik sekolah selalu tidur sampai ke petang.Kalau pening setiap hari tu perkara biasa.Pening dengan 4subjek membunuh tu.Masa ni 6 rendah.


Masa 6 atas.Aku dah boleh terima form 6 dalam hidup aku.Aku kini redha.

“Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya”
“Allah takkan melakukan sesuatu dengan sia-sia”

So aku ubah pandangan aku.Aku nak jadi positif macam kawan-kawan dalam kelas aku.Semua happy go lucky biarpun aku tahu diorang nak masuk u tapi ada yang tak de rezeki.Tapi mereka semua gembira je di tingakatan 6.Aku taklah segembira mereka.Aku biasa-biasa saja.


Aku tanya kawan aku,jawapan dia

“aku suka duduk(belajar) kat sini”
“buat apa kau nak fikir orang lain kata,bukannya diorang boleh ubah pun”


Aku bersyukur ada kawan sehebat tu.Mereka ada je yang dapat masuk u @ matrik.Tapi diorng tak pergi. Ada sebabnya.Aku tahu itu.


Inilah kisah belajar aku.Yang tak menarik tak yah ambil.Yang menarik tu catat lah kalau perlu.Aku insan biasa-biasa saja dan ingin menjadi luar biasa.Hikhik

Okey,itu je aku nak kongsi.Assalamualaikum.

Jumaat, 4 Mac 2016

Nikmat dan ujian


Assalamualaikum


Semua orang ada nikmat. Nikmat hidup, kesihatan, bernafas, makan, merdeka dan sewaktu dengannya. Tapi tak semua orang hargai nikmat yang memang Allah free bagi kat kita. Orang lain yang tak cukup nikmat pula menghargai apa yang mereka ada.


Kita ada nikmat berkata-kata, tapi kita guna nikmat itu untuk membuang pahala. Misalnya, mengata, mengeji dan memfitnah. Kalau kita tak suka sangat seseorang pun jangan cerita keburukan dia dekat orang lain. Besar dosanya. Habis je pahala yang kau kumpul ,free-free je sedekah dekat dia.


Kita tak ada nikmat kesihatan. Kita cacat anggota , buta. Tapi kita usaha belajar sungguh-sungguh sampai berjaya dapatkan 10A+.


Ujian memang tak asing dari kehidupan kita. Semua orang ada ujian. Ujian adalah tanda sayang Allah kepada kita. Jangan sesekali mengeluh. Ucaplah

“Allhamdulillah Allah bagi aku ujian”


Allah takkan beri ujian kalau kita tak mampu hadapinya.

Ada orang ujian dia miskin. Takut tak cukup makan pakai. Tak cukup wang untuk membiayai bil/yuran anak-anak.


Ada orang ujiannya banyak harta. Tak tahu nak sorok mana. Takut kena rompak,ragut dsb.


Ada orang yang hidup dia sederhana tapi serba tak kena. Kurang kasih sayang. Mak ayah pilih kasih.


Ada orang yang cukup segalanya tapi diberi ujian anak yang cacat.


Dan macam-macam lagi ujian yang tak terhitung banyaknya.


Bila kita ditimpa musibah kita sepatutnya bersyukur. Bila Allah bagi ujian, Allah nak ampunkan dosa kecil yang pernah kita buat. 

Mungkin kita rasa mengalah dan mengeluh tapi ingatlah ujian yang Allah bagi adalah kifarah yang kita perolehi atas apa yang pernah kita buat. 

Allah takkan melakukan sesuatu dengan sia-sia.


Bila kita diberi ujian baru kita sedar langit Allah itu tinggi. Ada orang kata kalau kita pandang langit masa sedih, kesedihan itu serba sedikit akan hilang. Hati akan rasa tenang. Dan ucaplah subhanallah melihat langit Allah.


Janganlah menangis sebab mengeluh dengan ujian yang kita terima. Menangislah di hadapan Allah kerana bersyukur masih diberi peluang untuk merasai ujian.


“Kau tak rasa boleh la kau cakap macam tu”


Saya pun pernah diberi ujian. Redha je lah.Hukhukhuk T^T


Ada masa kita jumpa lagi di lain teks.Assalamualaikum <3