Jumaat, 12 Januari 2018

Satu semester di CELPAD



Assalamualaikum






Sebagai pelajar UIA, semua direct intake wajib mengambil English Placement Test (EPT). Setiap pelajar mesti melepasi band masing-masing untuk masuk kuliyah atau memulakan semester pertama. Dan nak diringkaskan cerita, aku tak lepas EPT. Akhirnya aku kena belajar di  Centre for Languages and Pre-University Academic Development (CELPAD). Pelajar-pelajar CELPAD atau dak-dak CELPAD akan belajar writing task 1,writing task 2, reading dan speaking.


Pada akhir semester kena ambil EPT semula. Kami semua yang tak lepas EPT tak boleh ke Pagoh untuk kuliyyah Languange and Management (KLM) mahupun ke Kuliyyah Sains di Gambang atau Kuantan. Kami kena belajar english di Gombak.







Aku ada seorang kawan, Mirza. Masa taaruf week dia asyik cakap benda yang sama,


"Huda, insyaallah kita sama-sama ke Pagoh", 



"Nanti Huda ke Pagoh, insyaallah", hanya ini yang aku mampu cakap untuk tidak menghampakannya.




Akhirnya, Mirza berjaya ke Pagoh. Setiap kali aku buat ig story pasal EPT dia selalu dm aku untuk bagi sokongan. Speechless 









Untuk belajar di CELPAD, yurannya sama macam orang yang dah masuk kuliyyah. Sangat menyedihkan.


Tujuan EPT  untuk menentukan tahap proficiency pelajar dalam Bahasa Inggeris.



Aku sangat bersyukur dapat masuk CELPAD. Sebabnya aku memang lemah bahasa inggeris. Alhamdulillah semua lecturer aku sangat memahami dan supporting. Walaupun 3 orang leturer aku melayu, dan seorang India diorang tak pernah sedikitpun cakap Bahasa Melayu semasa mengajar, kecuali pada minggu terakhir. Aku sangat impress sebab diorang boleh cakap bahasa inggeris dengan baik dan lancar dan aku faham.






Last class with madam Narmee




Our funny lecturer, Sir Azman Abdul Rahman



Sepanjang aku berada di CELPAD banyak perkara yang aku belajar. Buat pertama kalinya dalam hidup aku, aku bercakap dengan pelajar luar negara. Walaupun aku tak lancar dalam bahasa inggeris, diorang sangat memahami. Diorang anggap kita macam kawan diorang. Sangat lega dan syukur ke hadrat illahi.



Insyallah kelak aku ke Pagoh, aku takkan pernah lupa kenanganku di CELPAD.











Dan aku sekarang dah ambil EPT dan semoga aku dan kawan-kawan dapat exit untuk memasuki kuliyyah masing-masing.



Aku bersyukur sebab dapat merasa kehidupan di Gombak. Insyallah ada banyak perkara menarik di Pagoh. Kepada semua kawan sekelas, nanti konvo kita jumpa balik ye!



5 ulasan:

ray berkata...

in shaa Allah semoga dipermudahkan semua urusan lain. ameen

Rahsia Hati Huda berkata...

Thank you Raydah :)

Tanpa Nama berkata...

all the best! :D

MisDiarios berkata...

all the best! i believe that you can strive for an excellent result in ur exam.. <3
follow sini #359

Hans Hanis berkata...

semoga segalanya dipermudahkan :)